بزرگترین وبلاگ تخصصی ماهیان آکواریومی


حمل و نقل ماهی و گیاه در آکواریوم

حمل و نقل ماهی :
یکی از نکات ظریفیه که خیلی باید در موردش دقت کرد . وارد شدن ضربه به کیسه حمل ماهی ها , یا سرد شدن آب کیسه و یا کم شدن هوای داخل کیسه حمل و نقل باعث صدمات جبران ناپذیری به ماهی میشه که گاه در دراز مدت اثر خودشو نشون میده . در موقع حمل و نقل ماهی و یا حتا خرید ماهی بهتره که از دبه های پلاستیکی کوچک استفاده بشه که هم جلوی ضربه های وارده رو میگیرن و هم توسط بعضی از انواع ماهی ها که زائده های تیزی دارن مثل لوچ دلقک , کیسه نایلونی پاره نمیشه و شما رو دچار دردسر نمیکنه . بهتره نیمی از اون رو از آب پر کنید و باقی ظرف رو خالی بذارید . بهتر اینه که آب داخل دبه رو هم از منزل با خودتون بیارید چون معمولن آبی که توسط آکواریوم فروشی ها در کیسه های حمل ماهی پر میشه , حاوی بیماری هست و باعث میشه که آب آکواریوم شما آلوده بشه . در صورتیکه از دبه استفاده نمیکنید , موقع خرید ماهی از فروشنده تقاضا کنید تا داخل کیسه ماهی شما رو با اکسیژن پر کنه و بعد اونو در داخل کیسه نایلونی سیاه رنگ قرار بده تا ماهی دچار استرس نشه .
در موقع حمل ماهی همینطور باید دقت کنید که کیسه نایلونی در فضای سرد قرار نگیره . چون اغلب ماهی ها متعلق به آب گرم هستن و در صورت قرار گرفتن در هوای سرد بهشون شوک وارد میشه . بعضی از ماهی های حساس مثل دیسکوس ها هم در موقع حمل و نقلشون باید خیلی احتیاط کرد وگرنه اگر دچار استرس و یا تغییر حالت شیمیایی یا حرارتی آب بشن , غذا نمیخورن و افسرده میشن . برای اینکار باید اونها رو آب به آب کرد به روش زیر :

در کیسه رو خوب محکم کنید و لایه بیرونی کیسه رو خوب بشورید و کیسه رو توی آب آکواریوم قرار بدین و 20 دقیقه صبر کنین تا دماای آب کیسه با دمای آب آکواریوم یکی بشه

بقیه ادامه مطلب...........................


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: چهار شنبه 10 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

استرس ماهی ها

عوامل استرس در ماهیان آکواریومی

 

 اکثر ماهیان زینتی می توانند خودشان را با شرایطی که مقداری با محیط طبیعی آن ها متفاوت باشد وفق دهند اما این بدین معنا نیست که این شرایط یک فضای کامل و سالم برای رشد ماهیان آکواریومی هست . ماهی ها داری سیستم ایمنی در بدن خود می باشند که اگر ماهی ها در شرایط محیطی مناسب نگهداری شوند و عوامل استرس زا در آکواریوم به حد اقل برسد ماهی ها با استفاده از این سیستم ایمنی به خوبی می توانند در برابر بیماری ها از خود مراقبت کنند عوامل استرس زا در آکواریوم باعث مختل شدن سیستم ایمنی ماهی ها و در نتیجه آسیب پذیر شدن آن ها در برابر انواع بیماری ها می شود . البته این را نیز نباید فراموش کنیم که از بین بردن استرس در آکواریوم همه چیز نیست اما تا 90 % می تواند برای پیشگیری از بیماری ها و طول عمر ماهی ها به ماهی بازان کمک کند. .

 http://mahieman.persiangig.com/Fish/flowerhorn7.jpg


عوامل استرس زا

1 خریداری ماهی های مناسب با شرایط آب تانک یکی از عوامل جلوگیری از استرس می باشد . مثلا بعضی از ماهی ها نیاز به آبی با PH قلیایی دارند و برخی دیگر آبی با خواص کمی اسیدی را می پسندند و دسته ای دیگر نیاز به آب با شرایطی خنثی دارند. من باب مثال و جود یک تیکه چوب در اکواریوم مالاوی ها می تواند شرایط آب را بر هم بزند یا یک تیکه مرجان آهکی در آب دیسکس که این برهم خوردن شرایط آب می تواند باعث استرس در ماهی ها شود .

2 ترکیبات نیتروژن ( آمونیاک - نیتریت - نیترات ) که درجات مختلفی از مسمومیت را می توانند ایجاد کنند و در همه درجات استرس زا هستند . مقدار کمی از آمونیاک می تواند باعث مسمومیت ماهی ها شود . برای جلوگیری از به وجود آمدن امونیاک آکواریوم به فیلتر بیولوژیک مناسب نیاز دارد تا آمونیاک را به نیتریت و نیترات تبدیل کن اما توجه داشته باشید که خود نیترات هم می تواند باعث استرس در ماهی ها شود که با سیفون منظم ضایعات می توان مقدار آن کاست .

3 درجه حرارت : درجه حرارت باید متناسب با ماهی های داخل تانک تنظیم شود . برخی ماهی ها به آبی نسبتا سرد نیاز دارند و برخی دیگر به آب تقریبا ولرم وجود دمای نا مناسب می تواند باعث استرس در ماهی ها و در نتیجه خوب عمل نکردن سیستم ایمنی بدن ماهی شود .

4 برخی از ماهی ها نیاز به آب لب شور برای زندگی مناسب دارند در حالی که برخی دیگر از ماهیان حتی مقادیر کمک نمک در اب باعث استرس در آن ها می شود . مثلا : به آب ماهی مولی باید مقداری نمک آضافه شود تا ماهی به حد اکثر فعالیت و سلامت برسد . این در حالیست که بسیاری از کت فیش ها و جود نمک در آب را تحمل نمی کنند .

5 اندازه مخزن : اندازه مخزن رابطه مستقیم با ماهی که در آن می خواهیم نگهداری کنیم دارد . اگر مخزن کوچکتر از حد معمول برای ماهی ها باشد باعث تنش در نماهی ها می شود و ممکن است آن ها از خود رفتار پرخاشگرانه بروز دهند . گاهی ممکن است بسته به شرایط اندازه تانک باید بقزرگتر از حد معمول باشد . مثلا زمانی که یک جفت ماهی سیکلید در تانک به جفت گیری و تخم ریزی می پردازند منطقه وسیعی از تانک را قلمرو خود قرار می دهن و به شدت از ان محافظت می کنند و در چنین شرایطی اگر فضای باقی مانده برای سایر ماهی ها کم باشد آن ها دچار استرس می شوند .

6 سازگاری ماهی ها با یکدیگر از لحاظ رفتاری : باید توجه داشت که ماهیان زینتی از خانواده ها و مناطق مختلفی در جهان هستند و این باعث به وجود آمدن ماهی های خشن و صلحجو شده است شما باید به یاد داشته باشید که ماهیان صلحجو را باهم و ماهیان خشن را نیز بایکدیگر نگهداری کنید . این را هم به یاد داشته باشید که برخی گونه از ماهی ها ممکن است صلحجو باشن اما نسبت به برخی گونه از ماهی ها رفتار خشنی از خود بروز می دهند . از عوامل مهمی که می تواند به کاهش تنش و استرس و سازگاری ماهی ها با یک دیگر کمک کند رعایت هم خوانی ماهی ها از لحاظ جثه با یکدیگر است . مثلا وجود یک ماهی 40-50 سانتی هر چقدر هم که صلح جو و آرام باشد باعث استرس در یک ماهی 10-15 سانتی می شود . برخی گونه از ماهی ها باید به شکل گروهی نگهداری شوند و برخی دیگر تکی و اگر گروهی نگهداری شوند نسبت به هم نوعان خود رفتار مناسبی ندارد و اگر غیر از این شود باعث به وجو آمدن استرس و فشار در ماهی ها خواهد شد .

7 میزان اکسیژن موجو در اب یکی دیگر از عوامل سلامت و شادابی ماهی هاست . وجود اکسیژن پایین باعث خوب عمل نکردن سیستم امنی بدن ماهی و استرس شدید در ماهی خواهد شد و در شرایط حاد حتی منجر به مرگ ماهی می شود . یک نکته هرچه دمای آب بالاتر برود اکسیژن آب کاهش پیدا می کند .

8 رژیم غذایی نامناسب و نوع تغذیه از عوامل استرس زا در ماهی است . بهترین نوع تغذیه این است که تغذیه با تعدات دفعات بالا و مقدار غذای کم در هر وعده انجام شود . هم چنین یک رژیم غذایی با تنوع بالا به سلامت و کاهش استرس در ماهی کمک خواهد کرد . در ضمن از دادن غذاهای تاریخ گذشته به ماهی ها خود داری کنید چون این غذا ها و یتامین ها و خواص غذایی مفد خود را از دست داده اند و بیشتر شکم پر کن هستند.

9 تا حد امکان از دارو در اب تانک استفاده نکنید چون باعث از بین بردن باکتری های مفید و بر هم خوردن شرایط آب می شود و در نتیجه ماهی دچار استرس خواهد شد .
10 از اضافه کردن آب کر دار و تصفیه نشده به تانک خود داری کنید .

نشانه های استرس و فشار در ماهی ها

به طور کلی هر گونه رفتار ماهی که متناسب با هنجار آن ماهی نباشد می تواند نشانه ای از استرس در ماهی باشد . مثلا برخی ماهی ها همیشه در حال شنا کردن سرع در اب هستند و برخی دیگر به آرامی شنا می کنند برخی دیگر اکثر روز بی حرکت هستند بعضی ها شب شنا می کنند . بعضی ها در سطوح پایینی آب شنا می کنند و بعضی دیگر در بالای آب که هر گونه تخلف از این هنجار های طبیعی نشانه ای از عوامل فشار و استرس در ماهی می تواند باشد .

نشانه های شایع عبارتند از


1 تنفس ماهی در سطح آب که بر اثر کاهش اکسیژن محلول در اب به وجود می آید . دلایل آن می توان خوب کار نکردن وسایل اکسیژن رسانی - وجود مسمومیت در ماهی - جراحت آبششی - بالا رفتن نیترات آب و ...

2 غذا نخوردن یا خوب غذا نخوردن ماهی ها

3 تکان های سریع و غیر معمول در ماهی . که ممکتن است بر اثر نور نامناسب تانک یا فلاش دوربین و ... به وجد بیاید .

4 پنهان شدن ماهی ها که می تواند بر اثر رعایت نکردن ارتفاع تانک از سطح زمین باشد یا خوب دکور نشدن تانک یا حتی وجود یک ماهی پرخاشگر در تانک .

5 وجود زخم و جراحت بر روی بدن ماهی ها . که می تواند بر اثر دیگیری ماهی ها با یکدیگر و یا بر اثر برخورد ماهی با و سایل برنده در داخل تانک باشد .
در نهایت می توان گفت هر چیزی که ماهی را از شرایط طبیعی او دور کند باعث استرس در ماهی خواهد شد . که این استرس باعث مختل شدن با خوب کار نکردن سیستم ایمنی بدن ماهی و در نتیجه بیماری ماهی خواهد شد .

این متن ترجمه صرف یک مقاله نیست و از مقاله ها منابع متعددی استفاده شده است امیدوارم که برای دوستان و ماهیبازان عزیز مفید فایده قرار بگیرد .


منابع :
http://fins.actwin.com
www.fishdeals.com
www.fishchannel.com

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ماشه ماهی پیکاسو آب شور

توضیحات و بقیه عکس ها ادامه مطلب...............


 


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

دلقک ماهی(آب شور)

 

دلقک ماهی(آب شور)

دلقك پركولا اوسلاريس  

نام خانواده : Pomacentridae

نام عمومي : دلقك پركولا اوسلاريس

نام محلي : دلقك پركولا

اندازه : 10 cm

غذا : همه چيز خوار

پراكنش : آبهاي جنوب شرقي آسيا

وسيله صيد : تورهاي گوشگير ثابت كف و گرگور

درجه حرارت : 26-24 c

Ph : ۴ / ۸

شوري : 027/1 – 023/1

 

   اين گونه در جزاير مرجاني زيست مي كند . بسيار جسور بوده و حتي در اولين روز نگهداري در آكواريوم غذا را از دست مي گيرند .بسيارقلمرو طلب بوده و حتما يك شقايق محل قلمرو او را تشكيل خواهد داد لذا براي نگهداري از آنها بايد بسته به تعداد ، يك يا دو شقايق هم تهيه نمود .

 اينگونه تصور مي شود كه اين ماهي غذاي شقايق را هم تهيه مي نمايد در حاليكه به محض غذا گرفتن به شقايق پناه برده و مقداري از غذاي خود را به هنگام خوردن بر روي شقايق مي ريزد كه همين مساله تغذيه شقايق را هم فراهم مي نمايد .

 تقريبا نگهداري از همه گونه هاي دلقك در يك آكواريوم امكان پذير بوده و نگهداري از آنها هم بسيار آسان است كه به همين دليل يك پاي ثابت آكواريوم هاي آب شور تلقي مي شوند .

 

 رنگهاي اينگونه بسيار متنوع است و حتي سياه كامل هم يكي از رنگهاي اين گونه را تشكيل مي دهد . معمولا در طول روز با يكديگر كلنجار مي روند كه اين موضوع بعنوان بازي آنها با يكديگر تلقي مي شود و نه جنگيدن .

بقیه ادامه مطلب............


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

چگونگی راه ادازی آکواریوم آب شور

 

چگونگی راه اندازی آکواریوم آب شور


معمولا ماهي هائي كه براي نگهداري در يك آكواريوم آب شور انتخاب ميشوند بدليل تنوع بسياري كه درگونه ها ي جزاير مرجاني وجود دارد مربوط به اين مناطق هستند . جزاير مرجاني از با ثبات ترين مناطق در كره زمين است كه به لحاظ دما و شرايط شيميائي آب كمترين تغيير را دارد . اين موضوع اكوسيستم اين مناطق را شديدا تحت تاثير قرار داده به نحوي كه چنانچه در آكواريوم آب شور خود از گونه ساكن اين منطقه استفاده مي كنيد بايد شرايط آب را از لحاظ شيميائي ، باكتريائي و دما شديدا كنترل كنيد .

بطوركلي نگهداري از شرايط مطلوب آب در آكواريومهاي آب شور بيشتر از نگهداري ماهي هاي آن حائز اهميت است ، چه آنكه آب مطلوب ، اولين شرط داشتن آكواريوم آب شور سالم است . براساس مطالبي كه گفته شد توصيه مي شود براي تهيه آكواريوم آب شور همواره بزرگترين سايزي كه شرايط محل به شما اجازه مي دهد انتخاب كنيد زيرا هرچه آكواريوم انتخابي كوچكتر باشد شرايط آب هم سريعتر تغيير مي كند .

بقیه ادامه مطلب............

 

 


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:آکواریوم آب شور, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس های زیبا از دلقک ماهی یا ماهی نمو

من همیشه ماهی نمو رو دوست داشتم خیلی خوشگله اینم عکساش

 

 

 

 

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:عکس ماهی های زیبا, | موضوع: <-PostCategory-> |